Jaspakken of de trend van 2021 die spreekt van optimisme

Als mode de sociaal-culturele veranderingen van de afgelopen jaren heeft weerspiegeld, zouden jaspakken die look kunnen belichamen die onvermijdelijk werd verwaarloosd naarmate de tijd thuis toenam: het verband met contexten van sociale interactie in het algemeen en met formele gelegenheden in het bijzonder is nog steeds geldig vandaag de dag. . Hoewel het destijds met humor werd behandeld, zat er geen blazer of getailleerde broek tussen die combinaties die (bijna) iedereen probeerde tijdens de bevalling. De aankoopgegevens volgens productcategorieën werkten tegen hen: leggings, joggingbroeken en outdoorkleding die verband houden met sportactiviteiten kenden een onvermijdelijke hausse, volgens verschillende experts, waaronder Tiffany Hsu, inkoopdirecteur van het Mytheresa-portaal, of Emily Gordon-Smith, directeur van consumentenproducten voor trendanalysebureau Stylus. “Dit zijn gebieden die heel goed hebben gewerkt in tegenstelling tot andere in de branche, omdat ze verband houden met welzijn”, zei Gordon-Smith tegen Vogue Spanje. Een trend die in werkelijkheid al vorm kreeg dankzij de vooruitgang van athleisure en andere esthetiek zoals Normcore, naast de groeiende interesse in fysieke en mentale gezondheid in relatie tot mode. Aangezien die situatie niet is veranderd en de tijd thuis nog steeds erg aanwezig is in de dag tot dag, zou je kunnen denken dat de jaspakken niet hun beste moment beleven, maar niets is minder waar. En het bewijs zit niet alleen in sommige weddenschappen voor deze lente-zomer 2021, maar ook in de aanwezigheid van maatwerk tussen de herfst-winter 2021/2022 trends.

Maatpakken vinden tussen de collecties is niet buitengewoon: het is een garderobe-look die op duizend-en-een manieren kan worden geherinterpreteerd, variërend van het minimalistische van The Row tot het scherpe en sexy van Balmain. Beide exemplaren, de een in een delicaat beige en de ander in een daverend fuchsiaroze, maken deel uit van de lentetrends, die aan de praktische kant van de mode (de andere, zoals inmiddels bekend, de escapist is) die basiskleding heeft geprezen. dat altijd, altijd werkt. In het zwart is het tweedelige stuk erin geslaagd om Versace, Jacquemus, Dior, Loewe, Givenchy, Victoria Beckham, Fendi en Balenciaga samen te brengen, een lijst met huizen van meer dan gedifferentieerde esthetische scholen die daar echter raakvlakken hebben gevonden waarop om te experimenteren. En hoewel deze presentaties plaatsvonden midden in de pandemie, betekende de afwezigheid van zekerheden dat het stuk niet bijzonder riskant was omdat het in neutrale tinten geverfd was: een zwart colbert zal niet uit de mode raken en is een veilige waarde. Na enkele maanden zou de sociale en economische context echter voldoende zijn veranderd om complexere sprongen te maken die in zekere zin optimisme uitdrukken over wat komen gaat.

Deze hoop is bijvoorbeeld terug te zien in de nieuwste Prada-collectie: het is niet alleen dat Raf Simons en Miuccia Prada het expliciet maakten in de ronde tafel die volgde op de presentatie (er was voor het nageslacht een ‘optimisme neemt toe’). er waren veel verfijnde bovenkleding en maatwerk. De colbertpakken waren (bijna) de hele opening van de parade, gezien in donkere kleuren zoals marineblauw en antracietgrijs en met klassieke silhouetten die alleen worden verbroken door de opgerolde mouwen, een gebaar dat meer doet denken aan een stylingtruc dan aan een verandering van patroon. Rekening houdend met de kracht van het merk om, historisch gezien, trends te creëren, en dat het creatieve duo een van de meest geanalyseerde (en gewenste) fenomenen in de branche is geworden, spreekt het voor zich dat deze maatpakken wijzen op een praktische trend, maar ook conceptueel.

Sandra Sandor, Nanushka-ontwerper, is een van die richtlijnen die voor maatwerk heeft gekozen, zelfs als de situatie niet lijkt te vergezellen. “Er is altijd een discussie in de branche over het al dan niet vertragen van maatwerk, maar we zien daar potentieel, of op zijn minst ruimte in de markt”, vertelde hij aan Vogue.com, “vooral in wat we neo-tailoring noemen. ” Voor Sandor gaat dat door enkele van de enigszins gedeconstrueerde (en satijnen) stukken die in de collectie te vinden zijn, maar het zou in zekere zin ook kunnen bevatten wat Lyst (de modevinder) sportkleding heeft genoemd. “Het lijkt misschien een tegenstrijdigheid, maar de gegevens wijzen erop dat de pakken dit jaar terugkeren met een sportieve twist”, vatten ze samen in een recent rapport. “Het aantal zoekopdrachten naar dit kledingstuk [blazers XL] is met 87% gestegen”, vervolgen ze. “De meest populaire stijlen voor blazers zijn ‘leer’, ‘oversized’ en ‘fluweel’.” Materialen misschien niet zo traditioneel voor het kleermakersvak, maar niet vreemd. Tenminste, voor Blanca Rodríguez, oprichter en creatief directeur van Bleis Madrid, een merk gespecialiseerd in maatpakken: “In de lente-zomer 2021 collectie keren we terug naar verfijning met nobele stoffen zoals satijnen crêpe, 100% zijde of pailletten. om ze aan te vullen met sportievere elementen zoals kunstleer shorts en katoenen t-shirts ”, zegt de ontwerper, terwijl hij stelt dat“ wij als bedrijf erop zullen blijven wedden dat het pak onmisbaar is in de garderobe van elke vrouw ”

Het afgelopen jaar was het niet gemakkelijk, met opsluiting en een pandemie die het tempo hebben bepaald voor alle sociale en zakelijke bewegingen in meer dan de helft van de wereld, maar ook niet onmogelijk. “Op creatief niveau hebben we de verandering in behoeften kunnen begrijpen, het meer evenementenpak buiten beschouwing gelaten en een capsule gecreëerd zoals ALL WEEK, waar we de pakken hebben gecombineerd met sweatshirts en petten”, zegt hij over een van zijn meest recente lijnen, die het rond de fundamentele en onsterfelijke weefsels en silhouetten cirkelt. “Op zakelijk vlak zijn we blijven vertrouwen op ons online platform, dat gelukkig al goed ingeburgerd was, en hebben we op afspraak onze showroom geopend, waarmee we aan alle sanitaire maatregelen voldoen.”

Published
Categorized as Mode

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *